مشهد

شرح


مشهد کلان شهری در مال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی و دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و نود و پنجمین شهر پرجمعیت دنیا ست . این شهر به واسطه وجود حرم علی بن موسی الرضا هشمتمین امام مذهب شیعه سالانه پذیرای بیش از 27 میلون زائر از داخل و دو میلیون زائر از حارج از کشور است.
جاذبه های مذهبی:
آرامگاه علی بن موسی الرضا :
حرم امام رضا (ع) اولین و اصلی‌ترین هدف گردشگران در تورهای مشهد می‌باشد. بسیاری از زائران حداقل سه روز را برای زیارت امام هشتم در نظر می‌گیرند تا اصطلاحا مجاور حرم امام رضا علیه السلام شوند و با امام خود به مناجات بپردازند. در کل بیشترین تعداد زائران مشهد مقدس در ایام مناسبتی اعیاد شعبان، ماه رجب، محرم و دو دهه آخر ماه صفر در این شهر حضور دارند..

مسجد گوهرشاد:
این مسجد یکی از زیباترین مساجد ایرانی اسلامی و بخشی از حرم امام رضا علیه السلام به شمار می آید. مسجد گوهرشاد که در جنوب حرم قراردارد در حدود سال 821 قمری به دستور گوهرشاد بیگم همسر ساهرخ ساخته شد.این مسجد نمونه ای عالی از معماری دوره تیموری در ایران است و جزو شلوغ ترین مساجد ایرانی محصوب می شود.
از دیگر جاذبه های مذهبی در مشهد می توان به آرامگاه خواجه ربیع،آرامگاه سیدحسن مدرس ،گنبد خشتی مشهد ، امامزادگاه سیدیاسر و سید ناصر ،مسجد جامع گناباد ،مقبره پیرپالات دوز مشهد، آرامگاه خواجع اباصلت هروی ، آرامگاه امزاده یحیی مشهد ،آرامگاه خواجه مراد اشاره کرد.

جاذبه های تاریخی:
از سناباد و توس قدیم آثار تاریخی زیادی بر جای نمانده‌است. هم‌اکنون شهر توس در حال بازسازی است. چهار طاقی بازه هور از قدیمی‌ترین بناهای موجود در محدودهٔ شهر است که زمان ساخت آن را سدهٔ سوم م تخمین می‌زنند.[۹۷]
برخی از جاذبه‌های تاریخی مشهد عبارتند از: آرامگاه نادرشاه، آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه فردوسی و...
ایستگاه راه‌آهن ، گنبد خشتی، گنبد هارونیه و مدرسه عباسقلیخان
آرامگاه نادرشاه افشار
اگر از چهار راه شهدا مشهد عبور کنید حتما مجسمه نادر شاه بر روی برج توجه شما را جلب خواهد کرد . آرامگاه نادر شاه افشار که از مهم ترین بناهای تاریخی مشهد است شامل تالار مقبره و دو موزه است . در این دو موزه جنگ افزار های مربوط به دوره قبل از افشاریان و زمان خود نادرشاه افشار به نمایش گذاشته شده است که شما ضمن بازدید از مقبره میتوانید از این موزه ها نیز دیدن کنید .
گنبد هارونیه
تنها اثر به جا مانده از شهر توس گنبد هارونیه است . این گنبد آجری و مربعی شکل در 25 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار گرفته است . معماری خاص و قدرت این بنا در کف و گنبد و قطر دیواره های آن مشخص است . این بنا مدرسه یا خانقاهی مربوط به سده هشتم هجری است که سنگ یادبود امام محمد غزالی نیز در آن قرار داده شده است .
خانه داروغه
یکی از زیباترین آثار تاریخی مشهد خانه داروغه است . این خانه زیبا که در خیابان نواب صفوی مشهد واقع شده است در سال 1381 به ثبت ملی رسیده است . این بنا توسط معماران روسی و در زمان قاجار ساخته شده است
خانه ملک
یکی دیگر از جاذبه های تاریخی مشهد خانه ملک است که مربوط به دوره قاجار است . این بنا متعلق به یکی از خیرین مشهد به نام حاج حسین ملک بوده است که امروزه به مرکز پژوهش هنرهای سنتی تبدیل شده است و کارگاه های صنایع دستی مختلف شامل کارگاه بافت فرش و گلیم، کارگاه سفال و سرامیک، کارگاه سوزن دوزی، کارگاه مینیاتور و تذهیب، کارگاه معرق و منبت و برگزار میشود

 

جالب است بدانید قدیمی ترین چهار طاقی ایران و گنبد جهان متعلق به این اثر تاریخی در مشهد است . چهار طاقی بازه هور اولین بنای تاریخی در مشهد است که به ثبت ملی رسید . این بنا در 70 کیلومتری جنوب غربی مشهد و نزدیک به روستای رباط سفید قرار دارد که در زمان ساسانیان در این منطقه احداث شده است .
آرامگاه فردوسی
یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی در سفر به مشهد آرامگاه فردوسی است . این شاعر بزرگ که سهم زیادی در شکوفایی زبان فارسی داشته است در شهر توس به خاک سپرده شده است . شما برای بازدید از این آرامگاه که در مرکز باغی باصفا قرار گرفته است باید 20 کیلومتر راه از شهر مشهد طی کنید .
آرامگاه استاد شجریا
از امسال که استاد شجریان استاد آواز ایران در کنار مزار فردوسی به خاک سپرده شد بر اهمیت و محبوبیت این مکان نیز افزوده شد و این مکان آرامگاه استاد شجریان نیز نام گرفت. مردی که صدایش همچون اثری تاریخی در قبل تاریخ ایران جاودانه است. مرغ سحر و ربنای استاد شجریان خاطره ای است که در ذهن و قلب مردم هرگز کمرنگ نخواهد شد. او از افتخارات شهر مشهد بود که در سال 1319 در این شهر دیده به جهان گشود و بعد از آسمانی شدن در تاریخ 17 مهر سال 1399 هم در زادگاه خود آرام گرفت. مکانی که با جان پذیرای اوست و امروزه نیز در مناسبت های مختلف شاهد حضور مردمی است که برای دیدن مقبره خسرو آواز ایران راهی این مکان می شوند.
جاذبه های طبیعی:
جاذبه‌های طبیعی که در نزدیکی شهر مشهد قرار دارند، شامل ییلاقات شاندیز، طرقبه، زشک، روستای کنگ، نغندر، جاغرق، چالیدره، پارک جنگلی وکیل‌آباد، باغ‌وحش وکیل‌آباد، آبشار ارتکند، پارک جنگلی نه‌دره در دو کیلومتری جنوب مشهد، بوستان کوهسنگی، آبشار قره سو، دره اخلمد، فریزی، سد ارداک، هفت حوض، چشمه گراب
سد گلستان ،باغ گیاهشناسی می شوند.

سوغات

شهر مشهد نیز مانند دیگر شهرهای ایران صنایع دستی فراوان و خوراکی های خوشمزه زیادی دارد که شما را مجاب خواهد کرد به سراغ بازار ها و مراکز خرید این شهر بروید و دست خالی بازنگردید . صنایع دستی مشهد که هنر دست مردم خوش ذوق این منطقه است بسیار مشهور است . این دست سازه های بسیار زیبا و فوق العاده می توانند یادگاری بی مانند از سفر شما به مشهد باشند . از صنایع دستی اصیل و ویژه مشهد می توان به : گلیم بافی، فرش بافی، ارغوان بافی، سنگ تراشی، نمد بافی، سماور سازی، آینه کاری و از همه مهم تر فیروزه تراشی و سنگ تراشی اشاره کرد. همچنین شما میتوانید در طول سفر به مشهد چمدان خود را از سوغاتی هایی همچون : زعفران ، زرشک ، جیلی بیلی ، خشکبار، نقل و نبات و … پر کنید.

جاذبه های انسانی :
سینما،تئاتر و نگارخانه های بسیاری در این شهر هستند از جمله نگارخانه میرک ، نگارخانه پارسه ، نگارخانه رضوان ،نگارخانه سروش ،گالری نارون ،گالری ارغوان و گالری آبان .
فرهنگسراها و مراکز فرهنگی متعددی است که عبارتند از خانه هنرمندان مشهد ، فرهنگسرای بهشت ، فرهنگسرای لوم و نجوم ، مجتمع فرعنگی هنری امام رضا ، فرهنگسرای غدیر، فرهنگسرای پایداری و مرکز آفرینش های هنری آستان قدس رضوی.
مشهد دارای کتابخانه های زیادی است و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بزرگترین و جامع ترین کتابخانه های ایران است.
مجموعه موزه ها در سطح شهر مشهد که در محدوده حرم علی بن الرضا قراردارد . گنجینه های موزه توس واقع در آستان قدس رضوی است. این شهر دارای بزرگترین موزه ها ی کشور است. کهن‌شهر توس در کنار آرامگاه حکیم توس، موزه نادری واقع در باغ نادری در کنار آرامگاه نادرشاه افشار، موزهٔ آب، موزهٔ علوم و تاریخ طبیعی مشهد، موزهٔ بزرگ تاریخ طبیعی خراسان ازجمله موزه‌های سطح شهر مشهد هستند.

شاندیز
در 15 کیلومتری مشهد روستایی به نام شاندیز با آب و هوای معتدل ، طبیعی بی نظیر و البته کباب های فوق العاده وجود دارد . از وسط این روستا رودخانه هایی که از بینالود سرچشمه گرفته اند میگذرند هم چنین مراکز تفریحی در شاندیز هستند که پیشنهاد می کنیم در سفر خود به این روستا به؛ پارک جنگلی، مجموعه ی توریستی، رستوران های مختلف، رصدخانه ی نجوم و موزه ی شهرداری آن سر بزنید.
باغ گیاهشناسی
باغ گیاه شناسی مشهد یکی دیگر از دیدنی های متفاوت این شهر است که دارای ۲۵ هکتار است. در این مجموعه ی طبیعی، ۱۱ کلکسیون مختلف که ترکیبی از معماری و علم هستند در کنار هم قرار گرفته اند. در این باغ ۱۸۰ گونه ی مختلف گیاهی و دارویی و ۴۰۰ نمونه ی ژنتیکی نگهداری می شود. از این باغ هم می توان از لحاظ آموزشی و هم از لحاظ بازدید از یکی از دیدنی های مشهد استقبال کرد.

کشور: ایران
استان: فارس
پیش شماره تلفن: ۰۵۱